Behind The Scenes!

02-03-2023

Dag 7, op zee:

Bij het excursies-bureau waren al veel mensen, die zouden denk ik allemaal meegaan met de Behind The Scenes, er was een man die zei dat er een Franse tour en een Engelse tour was, wij namen natuurlijk de Engelse! Er waren dan toch niet zoveel mensen als ik dacht, maar ja... voor die prijzen (bijna 200)...:

Nadat een Franse groep was vertrokken waren wij, de Engelse groep aan de beurt. We liepen eerst door een deur heen, die ons meenam door de security-check. We mochten geen foto's maken en natuurlijk geen metale dingen meenemen, ik had een blad meegenomen voor notities. Die kamer waar de security-check werd genomen zag er al Behind The Scenes uit! Er was een deur, en als je die opendeed liep je meteen de zee in, de kamer is niet zo mooi versierd als de rest van het schip... Typisch Behind The Scenes stijl! Een meneer scande onze tickets, en toen waren we in! We wachtten tot de anderen van de Engelse groep ook klaar waren, en toen konden we beginnen! Onze gids, een dame, kwam aanlopen en zei dat zij onze gids zou zijn voor de komende drie uur, en dat we eerst naar het theater zouden gaan, nou, mijn nieuwsgierigheid kon het niet houden!

Bij het theater, dat er gewoon uitzag zoals het normaal zou zijn (behalve een mooi opgebouwd decor voor de show vanavond, en de achtergrond van de schermen), en een andere dame zou ons meenemen door het theater. Eerst de bediening van het geluid: alle geluiden zijn al van tevoren ingenomen voor de show, en 7 technici moeten het geluid (maar ook het licht) regelen. Het is een moeilijke baan! De geluiden, de show en het licht moeten precies bij elkaar passen! Moeilijk hoor! Ze liet ons ook nog allemaal technische apparatuur zien, onder andere een timer (om het geluid precies op tijd te regelen), een geluidbijsteller en een microfoon voor verbinding met de zangers en zo. Daarna liepen we naar de rechterkant, om bij het licht te komen. Licht is een heel belangrijke rol in de shows, en het regelen kan ook heel moeilijk zijn! In de controlekamer zijn er meerdere spotlights, waaronder een grootste (ik mocht het even bedienen, en het voelde zwaar!). De kleinere worden bediend door een knop, maar de grote moet je echt besturen. De achtergrond is al klaargezet voor de show, en hoeft alleen maar geimporteerd te worden. Allemaal nieuwe dingen die ik zojuist heb geleerd!

Daarna liepen we de trappen af, langs de stoelen, en daarna het podium op. Het voelde heilig! Alleen artiesten mochten daarop, maar wij nu dus ook! Het decor, was zoals ik zei, al klaargelegd, en de spotlights schenen de hele tijd heen en weer. Dit theater is gebouwd in 2019, dus het is een nieuwe deel van het schip. In het theater passen 975 mensen! En dat op een cruiseschip! Alle decors, en ook instrumenten en tijdelijke podiums worden bewaard in een opslagruimte onder het podium, ook dat word geregeld door de technici, wat een werk! En dan nu echt backstage! In de backstage zijn er rijen vol kostuums, en ze zijn allemaal geproduceerd in Frankrijk! Er is een vast showteam, en hun herhalen elke week de shows. Het team bestaat uit 20 dansers, 7 zingers en 5 muzikanten. Er is ook een tv, en die laat zien wat er gebeurd op het podium. Ik keek even rond, en het was eigenlijk een kleine plek. Er waren tafels met hun namen erop, en de muur enzo was wit. Het publiek hoort dit ook niet te zien... En toen was het weer tijd om te gaan, de gids nam ons mee naar de oorspronkelijke dame, en die nam ons mee naar de belangrijkste plek van de tour... DE BRUG!

Om naar de brug toe te gaan, moesten we naar dek 14, voor mij de eerste keer! We liepen door de gang (die hetzelfde als die van ons was), door de hutten van de MSC Yacht Club leden, die een soort VIP waren en we liepen langs een gedeelte van de slaapkamers van de hogere rank medewerkers op dit schip. Daar maakten we een schuine bocht en we duwden de deur open en voila! We waren in de brug! En ik keek mijn ogen uit! Ik zag moderne apparatuur overal, heel veel schuine grote ramen, die je goed uitzicht gaven op de nog steeds glinsterende zee en gewoon mensen die het schip aan het besturen waren! De brug was wel meer open dan ik dacht, maar eindelijk! Ik ben op de brug! Een medewerker kwam aanlopen en begon ons te vertellen over de functies van de apparatuur. Ze hebben camera's overal aan de buitenkant van het schip, dus ze kunnen ook alles zien. En alles doen kunnen ze ook, de hebben namelijk 4 motors, en die kunnen alle kanten op, het schip zou dus ook letterlijk naar links varen zonder vooruit te gaan! En een heel rondje maken! Ik heb ook geleerd dat als de Grandiosa een haven binnenkomt, de kapitein binnenkomt en de U-manouvre gaat doen, nu weet ik het! Maar eerst komt een piloot van die haven het schip op klimmen met een kleine speedboat om de kapitein te adviseren met het inparkeren van het schip, allemaal nieuw voor mij!

Het schip heeft ook twee stabilisatorvleugels, dus als er hoge golven zijn, geen zorgen! Aan de voorkant van de brug is er een persoon die non-stop, maar dan ook echt 24/7 uitkijkt op de zee om rotsen en andere schepen te spotten die niet op de scheepsradar te zien zijn. Ook dat wist ik niet! Op het schip hebben ze ook een interresant kaartsysteem. Vroeger was het met een papieren kaart, maar nu staat alles online; alle schepen, alle gevaarlijke rotsen, de diepte van de zee, en de kapitein gebruikt het ook om de U-manouvre voor te doen, en natuurlijk met het houten miniatuurschip! Op het kaartsysteem kan je ook zien hoe hard de wind is en hoeveel tegenstand we hebben.Op het schip gebruiken ze nog steeds wel vlaggen voor communicatie met andere schepen, en als we de wateren van een bepaald land ingaan, heisen de de vlag van dat land op. We bedankten de medewerker voor zijn uitleg en toen gingen we weer naar de liften, klaar om helemaal naar de bodem van het schip te gaan, wasserette, we komen eraan!

We gingen eerst met de normale lift naar dek 4, en via daar kwamen we in een plek waar alleen medewerkers mochten komen, de Main Galley. Wij gingen een stukje erdoor lopen. Dit stuk van het schip is niet zo versierd, het was meer eigenlijk een soort medewerkersgang, en deze grijs/wit metalen aan elkaar gespijkerde sfeer zou van dek 4 tot dek 2 aanhouden! Toen we bij de medewerkerslift aankwamen zag ik knopjes, van dek 2 helemaal tot dek 18! Dit is pas een hoge lift, maar het is ook maar een medewerkerslift. Wij gingen naar dek 3, waar de wasserette was van het schip. Bij de wasserette waren er veel wasmachines! Een hele gang vol! Wat een kabaal! De gids vertelde ons dat alle lakens en kussenslopen hier worden verzameld en in wasmachines worden gedaan, 24/7! Als de kleren gewassen zijn gaan ze drogen, en daarna worden ze naar boven gestuurd, en waar komen ze dan? Dat gingen we ontdekken. We gingen wel eerst naar dek 2. Bij dek 2 kon je echt beginnen de metalen balken zien die de vorm van het schip tonen. Bij dek 1 konden we trouwens niet komen, zelfs de medewerkers niet! Dek 1 is denk ik alleen voor onderhoud. Maar weer terug naar dek 2, dek 2 is waar de crew hun eigen uniforms wassen, toch wel zwaar werk hoor!

We gingen toen weer met de lift naar dek 4, want daar komen de omhoog gestuurde kleren terecht. Bij dek 4 worden alle laken en kussenslopen gevouwen, en ja, met machines! Ze hebben speciale vouwmachines, die als je een laken erin doet, het twee keer dubbelvouwt en dan gevouwen uitdropt, en dan kan je het opbergen, geniaal dit! De Grandiosa kostte waarschijnlijk heel veel geld om te bouwen, met al deze tech aan boord! Nadat we de wasserette hadden gezien, gingen we naar de engine control room, en deze was op dek 5. Nou, je kon de 4 motoren daar niet zien, maar daar worden ze bediend. We gingen met de medewerkerslift naar dek 5, en toen was er een meneer die ons het uit ging leggen. De motors van de Grandiosa zijn elektrisch. De motors mogen niet te heet worden, dus er is wel een compressor voor ventilatie. De Grandiosa heeft 4 motors, en nu worden er 3 gebruikt. De laatste is voor een noodsituatie, handig toch? In de havens word de motor gerund op diesel/olie, en die worden bewaard in opslagtanks. Al het water dat word verbruikt hebben ze gereinigd en is allemaal herbruikt van de zee of toiletwater. 

Na die uitleg gingen we weer terug naar dek 4, waar de gids ons een beetje het leven van een medewerker uitlegde. De Main Galley is een soort hoofdstraat voor alle medewerkers, het is een makkelijke manier om van de stern naar de boeg te gaan, of andersom. Er is een printwinkel en een uniformwinkel. De printwinkel is voor als je iets wil uitprinten, en de uniformwinkel is om je uniform te kopen (ja, als medewerker moet je je eigen uniforms kopen!). De crew heeft ook eigen kamers, de kamers op dek 14 zijn voor diegene met hogere rangen, de normale medewerker slaapt in een smalle kamer met een paar anderen. De crew eet ook in een apart restaurant, dat op dek 4 staat, niet zo mooi, maar waarschijnlijk wel lekker! Over restaurants gesproken, we mochten ook wel de opslag van het schip zien, en het was enorm! Overal eten, overal dingen, overal medewerkers... Een meneer vertelde ons dat de voorraad elke dag werd aangevuld, en dat ze geen eten verspillen, gelukkig... voor zo'n cruiseschip... We kregen ook nog een blaadje met feiten over voedsel enzo op de Grandiosa.

Onze laatste stop was de keuken van de passagiersrestauranten, daarvoor moesten we naar de Purple Crab, en dan ook naar de keuken! Het restaurant zag er raar uit wanneer er niemand was... We moesten speciale pakken aandoen voor binnenlating, en laat ik het zeggen... het was een gedoe hoor! Maar het was het waard! De kombuis, zoals je het eigenlijk noemt, bestond uit een grotere XL normale keuken, maar dan van staal en metaal. De keuken zag er voor het grotendeels hetzelfde uit. Stalen fornuizen, ovens, tafels en hier en daar een chef die wat aan het maken was. De hoofdchef vertelde aan ons dat ze het eten hiet uitgebreid maken, het eten maken ze voor de Marketplace en de Purple Crab, ze delen het dan ook goed in. In een sectie maken ze bijvoorbeeld warme maaltijden, en in de andere toetjes. En de maaltijden voor de Purple Crab? Ze doen het zo: ze bereiden de ingredienten voor het eten voor, en als ze een bestelling binnenkrijgen maken ze het, is er niet genoeg? Dan bereiden en maken ze meer! En dat was een beetje de tour door de kombuis. We konden naar buiten stappten, onze speciale pakken uitdoen en de rondleiding was afgelopen! Nou, noeg niet echt...

We gingen terug maar de excursions desk op dek 5, en daar kregen we ons bewijs van deelname! Jippie! Toen we dat hadden gekregen, gingen we naar dek 7, Jerry en ik waren daar nog nooit geweest. Er waren daar restaurants, en je kon neerkijken op de Galleria Grandiosa. Er waren op dek 7 veel plekken om foto's te maken, en dat deden we! We verkenden nog even dek 7, en toen was de tour officieel afgelopen!

De Behind The Scenes! Ik heb heel veel geleerd! Veel over dit schip, en ik vond het geld het waard!

Meer weten over de rest van de dag? Lees het in de blog "Een dagje op een cruiseschip"!
Tot de volgende blog! Ciao ciao!

PS: Als je foto's ziet van de brug, het theater backstage, de wasserette, de Main Galley of het restaurant, de foto is van internet, je mocht geen foto's maken tijdens de tour.

De beschrijving van de Behind the Scenes.
De beschrijving van de Behind the Scenes.
De MSC Grandiosa is het meest innovatieve schip?!
De MSC Grandiosa is het meest innovatieve schip?!
De brug van de MSC Grandiosa met de kapitein!
De brug van de MSC Grandiosa met de kapitein!
Wij op selfie met onze diploma's!
Wij op selfie met onze diploma's!
Ik heb heel veel geleerd hiervan!
Ik heb heel veel geleerd hiervan!
Alle functies die de Grandiosa biedt!
Alle functies die de Grandiosa biedt!
Mijn bewijs van deelname van de Behind the Scenes!📜
Mijn bewijs van deelname van de Behind the Scenes!📜
Wij zijn de Masters of the Sea!
Wij zijn de Masters of the Sea!

Ik gebruik cookies🍪 om mijn blog goed te laten functioneren, en om jou de beste ervaring toe te bieden en te genieten van mijn reizen!

Geavanceerde instellingen

Je kunt jouw cookievoorkeuren hier aanpassen. Schakel de volgende categorieën in of uit en sla de selectie op.

De essentiële cookies zijn essentieel voor de veilige en correcte werking van onze website en het registratieproces.
Functionele cookies onthouden jouw voorkeuren voor onze website en maken het mogelijk deze aan te passen.
Prestatiecookies controleren de prestaties van onze website.
Marketing cookies stellen ons in staat de prestaties van onze website te meten en te analyseren.